Saturday 9 November 2013

Projek Cendawan BAGAIMANA NAK MULA?? -part 3-

Ok part 3 saya selitkan bagaimana saya survive mula-mula untuk dapatkan habuk kayu, Oops sebelum saya story sikit pasal habuk kayu, Habuk kayu adalah medium utama dalam penghasilan cendawan, mengikut 
 nisbah 100 : 10 :1, 1oo itu adalah habuk kayu, seiring dengan itu habuk kayu juga merupakan kos paling tinggi untuk mendapatkannya walaupun ia adalah bahan buangan.






Persoalannya, modal saya ciput sangat, tak mampu untuk order satu lori so BAGAIMANA?? (nak tunggu modal, lambat sikit la nak gerak kan :-) Ini kisah dia...

Hampir 4 bulan juga boleh kata seminggu sekali saya ulang alik kilang kayu getah untuk dapatkan stok kayu, sampai 'Abang Gela' kat kilang tu pun dah kenal saya haha tetapi NAK punya pasal MIINAT punya pasal saya REDAH



Tu nampak guni habuk kayu tu? fokus..kerja sape la tu


Antara kilang yang menjadi sasaran



Si Kancil menjadi mangsa


Lebih kurang 4-5 bulan pertama masuk bulan ke-enam baru dapat modal sikit order by lorry

Agak mencabar jugak lori 10Tan ni nak masuk jalan kampung


Dapatlah saya segunung harapan

In conclusion, nak start projek jangan tunggu itu tunggu ini, agak berjanggut kalau main dengan tunggu-tunggu ni, APA YANG KITA ADA KITA MULA, kita BERTINDAK dalam masa yang sama cari ILMU cari SIFU jangan pula bertindak MELULU! Usaha tawakal berdoa InsyaAllah ada jalan ada cara :-)

:: Mr.Mushroom ::

No comments:

Post a Comment