Wednesday 6 November 2013

Projek Cendawan BAGAIMANA NAK MULA?? -part 2-


Dah selesai melawat ladang, daftar company, modified bangsal/rak, hadiri kursus, next step adalah



5. Membeli beg media cendawan 

Saya mendapatkan 300 beg media separuh matang daripada juga sifu saya En.Arif dari Tunas Alam Agrotech dengan harga pada ketika itu adalah RM1.50/beg separa matang.



Dengan menggunakan 4 x 4 Wira Aeroback 300beg muat dan selamat dibawa dari Bota - Sungai Siput Alhamdulillah selamat sampai :-)


Bahagian dalam 'Hilux'

Terus susun sebaik sampai (netting pun tak siap pasang lagi) excited!! kut hehe


6. Try buat beg media sendiri

Cuba buat beg media sendiri, time ni manual book penanaman cendawan menjadi peneman :-) terutama part suntik benih. Sementara tunggu beg media yang dibeli siap keluarkan hasil, rasa membazir masa pulak dengan 'menunggu' tu Alhamdulillah dengan kekuatan kuasa tindakan yang dikurniakan saya langkah satu level lagi, dengan produce sendiri beg media



tengok tu jenuh bersukat nak dapatkan ratio bancuhan 100:10:1 sekarang Alhamdulillah ADA CARA dia nanti saya share ^_~




TENGOK!! koboi je haha nak larutkan dengan air pun takut2 lagi, risau silap, rupanya ADA CARA! nak tahu?? nanti saya share dalam next post saya



Ok untuk part 2 ni saya stop dekat sini dulu, mungkin nak tahu dekat mana saya ambill  raw material ni semua? rasa2 modal 3k yang saya bagitahu semalam dah habis belum...?? Belum Habis lagi sebab, habuk kayu masa ni saya dapat PERCUMA, hahhh ? biar betul?? yup percuma, macam mana boleh dapat percuma?? ok nanti kongsikan BAGAIMANA :-) mula dan guna apa yang kita ada je der hehe Ok stay tune :-)



No comments:

Post a Comment