Monday 14 October 2013

TRAGEDI BERDARAH di Felda Lasah


Sungai Siput, 15 0ktober,bersamaan 10 Zulhijjah 15 Angka korban di Felda Lasah hari ini telah dikenalpasti. Kejadian ini telah disaksikan oleh ratusan penduduk Felda Lasah. Sehingga kini kerja kerja penimbusan giat dijalankan.Dipercayai mangsa-mangsa korban disembelih dan dilapah dengan senjata tajam.







Kejadian berlaku  adalah rentetan sejarah bagi memperingati pengorbanan Nabi Allah Ibrahim  yang diperintah untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail. Disamping itu adalah tentang pengorbanan ibu,Siti Hajar,dimana Allah taatkan suaminya tinggal bersendirian di Tanah Haram. Suaminya hanya berseorangan datang di tanah kering kontang dan hanya berbekalkan tawakal kepada Allah.

Tatkala Nabi Ismail lahir, Siti Hajar diuji lagi pabila air susunya kering.Oleh yang demikian Siti Hajar pun mencari air dari hujung ke pangkal, berlari-lari anak dari Sofa ke Marwah beberapa kali.

Berkat dari usahanya,terpancar air dari bumi hasil  berkat dari hentakan kaki anaknya, bakal Nabi.. Dia pun mengumpul air sambil bersyukur dengan menyebut "Zam-zam.. Zam-zam.." Itulah dia air Zam-zam yg kekal hingga ke hari ini.. Mu'jizat seorang Nabi berkat isterinya.

~Salam AidilAdha Selamat Menjalani Ibadah Korban~

No comments:

Post a Comment