Friday 25 October 2013

BAJET 2014 : Laporan Ringkas (Teras Ketiga)


TERAS KETIGA : MENGUNGGUL MODAL INSAN
  • Sejumlah 54.6 bilion ringgit atau 21 peratus daripada keseluruhan peruntukan tahun 2014 akan disediakan.
  • Pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia atau PPPM mencapai objektif bagi membawa Malaysia ke tahap kategori ‘sepertiga teratas’ dalam kedudukan pendidikan terbaik dunia.
  • RM530 juta bagi program prasekolah dan menambah 93 lagi bilangan prasekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan.
  • RM209 juta disediakan bagi program pemantapan profesion guru.
  • RM168 juta bagi memperluaskan akses internet di sekolah terutama di kawasan luar bandar.
  • RM831 juta menaik taraf dan membina 33 buah sekolah baru.
  • Tambahan RM450 juta Tabung Khas Pembinaan Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah, khusus bagi keperluan mendesak untuk membaik pulih bangunan sekolah, penyelenggaraaan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan.
  • RM600 juta Meningkatkan status universiti bertaraf penyelidikan dengan memperbanyakkan kajian dan penulisan untuk penerbitan di peringkat antarabangsa.
  • RM110 juta bagi meneruskan program MyBrain15 .
  • Melaksanakan single tier bagi kursus Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 1 hingga 3, selama setahun 6 bulan di semua Institut Latihan Perindustrian di bawah Jabatan Tenaga Manusia (JTM).
  • RM178 juta Menaiktaraf dan menyelenggara bangunan serta peralatan di institut latihan JTM.
  • RM330 juta Menyediakan dana pinjaman latihan kemahiran di bawah Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia.
  • RM200 juta menaik taraf dan melaksanakan pendekatan dua syif di Institut Kemahiran Belia Negara atau IKBN (Belia).
  • RM400 juta bagi syarikat yang berdaftar untuk memberikan peluang kepada pekerja mengikuti program upskilling dan reskilling.
  • RM100 bantuan persekolahan kepada pelajar sekolah rendah dan menengah diteruskan, RM54o juta disediakan.
  • Meneruskan program Baucar Buku 1Malaysia dengan nilai sebanyak RM250  kepada setiap pelajar pra-universiti dan IPT.


No comments:

Post a Comment