Sunday 10 July 2016

Cendawan Sisir Bechois

(Schizophyllum commune)


CENDAWAN SISIR / KUKUR

.

Cendawan Sisir atau nama lainnya Kulat Sisir, Kukur sangat dikenali dan digemari oleh Penduduk Malaysia dalam menghasilkan pelbagai resipi masakan enak berkhasiat dari cendawan ini. 

.

Cendawan yang tumbuh meliar di dahan, pokok getah dan kayu reput ini telah menjadikan salah satu aktiviti bagi mereka penggemar kulat sisir mencari dan mengutip kulat ini di kebun-kebun getah selepas turunnya hujan 

aktiviti mencari dan mengutip cendawan sisir

.

Namun disebalik keasyikan memungut Cendawan Sisir liar, aktiviti ini juga punyai risikonya tersendiri antara sering terjadi adalah kewujudan haiwan berbisa seperti ular yang punyai habitat yang sama berada di celahan ranting  dan dahan reput tempat yang sejuk dan teduh.


.


keratan akhbar Kosmo 20 ogos 2015

.

Berikutan kejadian kejadian dipatuk ular ketika mencari Kulat Sisir, Hasil dari R&D oleh beberapa penggiat dalam Industri Cendawan Malaysia telah menemukan kaedah bersesuaian bagi penanaman Cendawan Sisir secara komersial.


.


Hasil penemuan kaedah ini telah memberi banyak manfaat selain mengurangkan risiko berlakunya kejadian yang tidak diingini, kaedah penanaman kulat sisir secara komersial juga mampu menampung jumlah permintaan cendawan tersebut di dalam pasaran. Disamping itu ia juga berupaya menjadi sumber pendapatan masyarakat setempat. Kaedah penanaman kukur ini juga berjaya menampung permintaan secara konsistensi tanpa dipengaruhi faktor musim dan cuaca.




Gambar : perkongsian dari FB sebuah syarikat Pengeluar Cendawan Sisir (Coconut Island)


.

+Bechois Trading  juga merupakan salah sebuah Syarikat Cendawan di Malaysia yang membantu ramai penggemar Cendawan Sisir / Caterer / Hotel / Restoran dan lain-lain untuk dapatkan bekalan Cendawan Sisir secara runcit dan borong melalui sumber tanaman secara komersial


.


Untuk maklumat lebih lanjut
BOLEH

SMS | WHATSAPP
012 562 9863

atau melalui
FB Page : https://www.facebook.com/Bechois/



"Sedia Bantu Sedaya Mampu...."




Gambar : Hasil Cendawan Sisir sumber dari tanaman komersial





Gambar : 2kg Cendawan Sisir sebelum dikeringkan

























No comments:

Post a Comment